۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۱۳۰۱۸
کدخدایی:

ادعا‌های مضحک درباره سال ۸۸ ارزش پاسخ ندارد| ملاک شورای نگهبان مر قانون است

ادعا‌های مضحک درباره سال ۸۸ ارزش پاسخ ندارد| ملاک شورای نگهبان مر قانون است
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر این که تنها ملاک فعالیت شورای نگهبان قانون است، گفت: پذیرای نظرات هستیم، اما هیچگاه تسلیم زیاده خواهی و باج خواهی نخواهیم شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه 22 تیرماه سال 98 در نشستی خبری با  تبریک دهه کرامت گفت: لازم است سالروز تشکیل شورای نگهبان را تبریک بگویم و در این راستا نیز امروز گزارشی کوتاه از عملکرد این شورا ارائه خواهم کرد.

وی ادامه داد: در مجموع ۸ مصوبه از سوی دولت و مجلس به دست ما رسیده است که عدم مغایرت آنها با شرع و مقدس اعلام شد.

وی بیان داشت: طرح اصلاح مواد یک و ده قانون نحوه فعالیت احزاب هنوز ابهاماتی وجود دارد که اعضای شورای نگهبان اعلام کردند پس از رفع ابهام در خصوص آن نظر خواهند داد.

در ادامه این نشست سخنگوی شورای نگهبان در بخش پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا در این خصوص که «رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان از اعمال نفوذ یکی از مدیران صنعتی استان خود در انتخاب برخی از نمایندگان کنونی پارلمان سخن گفته‌اند، آیا در این باره مدرکی به شورای نگهبان رسیده است»، بیان داشت: در خصوص اعمال نفوذ برخی از افراد در روند انتخابات صحبت‌های متعددی مطرح می‌شود و ما نیز در شورای نگهبان منتظر اخذ مدارک مستند در این موضوعات هستیم.

وی ادامه داد: گفته می‌شود برخی در دوره‌های قبل آپارتمان گرفته بودند که بنده در آن دوره حضور نداشتم و اظهار نظر نمی‌کنم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شوری نگهبان حاضر است سریالی همچون «گاندو» در خصوص نحوه عملکرد خود ساخته شود، بیان داشت: قطعا ما نیز حاضر هستیم در خصوص فعالیت‌های انجام شده اطلاع‌رسانی شود، اما نکته اصلی اینجاست که بدون ساختن فیلم، انبوهی از تهمت‌ها در بسیاری از موارد به این شورا نسبت داده شده است.

کدخدایی درباره احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات در آینده نیز گفت: در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات در کشور همکاری خوبی با وزارت کشور شکل گرفته است و و هر جا که از نظر فنی بتوانیم پیش ببریم انجام خواهد شد و احراز هویت‌ها هم قطعی خواهد بود.

وی درباره روند معرفی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان با نظر مستقیم مجلس شورای اسلامی و پس از معرفی افراد از سوی قوه قضائیه شکل می‌گیرد، به همین دلیل ما نظر خاصی در خصوص افراد معرفی شده اعلام نمی‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی شبهه افکنی ها درباره انتخابات سال 88 و آمار و ارقام این انتخابات در آستانه انتخابات سال 98 گفت : نسبت به این ادعای مضحک باید گفت که این ادعاها قابل پاسخ نیست و از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است، اگر ما بخواهیم وقتمان را برای پاسخ به این حرف ها اختصاص دهیم به کارهای دیگر ما نمی رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود.

وی تصریح کرد: نظر شورای نگهبان نظر قاطع، پایانی و ختم کلام است، اگر نسبت به آن موضوع ، مطلبی وجود دارد آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه دهند.

کدخدایی در مورد انتخابات الکترونیکی نیز گفت: احراز هویت ‌ها الکترونیک خواهد بود در بقیه موارد هم تا هر جایی که بتوانیم با وزارت کشور به توافق برسیم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

کدخدایی درباره برخی کارشکنی‌ها در امر انتخابات، اظهار داشت: در سال جاری ان شاءالله مردم با مشارکت در انتخابات پاسخ محکمی به این یاوه گویی ها خواهند داد.

وی در خصوص ادعای یکی از نمایندگان ادوار مجلس در مورد خرید رای معتادان گفت: خرید و فروش رای جرم است و به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و قوه قضاییه بررسی می کند اما اینکه هر کسی در هر موردی از خودش حرف بزند حرف دیگری است.

وی ادامه داد : شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد، مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد، ملاک شورای نگهبان نیز می‌باشد.

کدخدایی درباره طرح ادعای محمود صادقی در خصوص خرید و فروش رای در مساجد، گفت: بنده به آقای صادقی در فراکسیون امید گفتم اگر مدرکی در خصوص ادعی خود دارند ارائه کنند، ایشان هنوز بعد از این همه مدت مدرکی را ارائه نکرده‌اند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد موافقتنامه اوراسیا گفت: این موافقتنامه می‌تواند کمک زیادی به شرایط اقتصادی موجود کند این کشورها، کشورهای موثر هستند وزیر نیرو مسؤول پیگیری این موافقت‌نامه هستند و گفتند که اثرات خوبی دارد.

وی در مورد مذاکرات مجدد پیرامون برجام اظهار داشت: برجام یک موافقتنامه بوده است که امضا شده است و اگر بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همه اطراف قضیه نسبت به آن نظر داشته باشند .آمریکاییها مثل همیشه بد عهدی کردند و توافقات خود را نقض کردند ما فقط باید بر اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش‌بینی نمی‌شود.

وی در مورد اظهار نظر برخی اصلاح طلبان مبنی براینکه در صورت تایید 80 درصدی ژنرال هایمان در انتخابات شرکت می کنیم تصریح کرد که ملاک شورای نگهبان اجرای قانون است و برای کسی نیز فرش قرمز پهن نمی کند.

وی در مورد مهلت مجلس برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اظهار داشت: مهلت قانونی 26 تیر ماه است و باید این هفته مجلس حقوقدانان شورای نگهبان را تعیین تکلیف کند.

وی در مورد تشکیل نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها گفت: تاکنون هیچ نهادی برای نظارت بر انتخابات شوراها وجود نداشته و واگذاری این انتخابات به مجلس شورای اسلامی مفید نبوده است. دوستان شورای عالی استانها نیز نسبت به این موضوع نگران بودند من پیشنهاد دادم که می توان یک نهاد ملی در این خصوص تاسیس کرد و مجلس باید برای تشکیل یک نهاد، جهت نظارت بر انتخابات شوراها تصمیم گیری کند.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها وارد لابی شویم، گفت: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد، رفت و آمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج خواهی و زیاده خواهی و لابی‌ها گوشهای ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.

گفتنی است،در حاشیه این نشیت خبری با حضور سخنگوی شورای نگهبان، نسخه جدید پایگاه اطلاع رسانی این شورا رونمایی شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

هدف از راه اندازی این پایگاه ارتباط یهتر و مستمر شورای نگهبان با مردم عنوان شده است. این پایگاه هم اکنون با آدرس www.shora-gc.ir در اختیار عموم قرار گرفته است./856/پ200/ق

تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات